Publicat de: miculftiriadi | Februarie 4, 2011

un interviu cu Lucian Vasilescu

„Ca printr-un ochean, prin fundul paharului

lumea-mi apare mai aproape, mai mare.

Îmi port nemurirea la cingătoare.

În raniță – bastonul de mareșal.

Sînt cel mai bun poet din acest spital.”

Cartea de muncă, ați mărturisit, este „probabil cea mai groasă carte a mea de pînă acum”. În curtea Institutului de Poezie Legală, Lucian Vasilescu intră scandalos, sumbru, imprevizibil (cîteva dintre etichetele aplicate de-a lungul timpului) cu Evenimentul zilei, un debut deloc conformist. Cum de ați ales să debutați cu un „scenariu” atît de atipic, la limita dintre cotidian și biografic?

În 1993 așteptam deja de vreo doi ani să-mi apară, la o editură din Basarabia (provincie din care mă trag și eu, pe linie maternă), prima carte: „Ingineria poemului de dragoste”. Propunerea mi-o făcuse cineva de aici, din București (nu spun cine, persoană importantă și atunci și acum), care avea oarece relații cu editurile de dincolo de Prut. Din amînare în amînare, am ajuns într-o bună zi la Chișinău și am întrebat, la editura ce-mi fusese indicată, de soarta cărții mele. Dar cartea mea nici nu ajunsese la ei – „binefăcătorul” meu bucureștean mă tot asigura că o trimisese și că trebuie doar să am puțină răbdare. Așadar, lusem țeapă. La vremea cu pricina lucram la volumul „Evenimentul zilei”. Urmare a experienței anterioare mi-am spus că, atunci cînd va fi gata, voi propune cea de-a doua carte celei mai puternice, mai „spectaculoase” și mai dinamice (din acea vreme) edituri. Adică la Nemira. Singura problemă era că Nemira nu publica, programatic, poezie. Cu toate astea, volumul meu a fost acceptat și a apărut în 1995. Derogarea pozitivă o datorez lui Valentin Nicolau și lui Dan Petrescu. „Ingineria”, întoarsă din exilul basarabean, a apărut și ea, un an mai tîrziu, la editura Albatros (plecăciune doamnei Georgeta Dimisianu).

în această săptămână în Observator cultural

Lasă un răspuns

Categorii

